mer om "info dag"

Sjuk sjuk och åter sjuk. Denna förkylning försvinner aldrig, och hostan blir som sagt bara värre och värre. Jag har kvar mollipect sen sist jag var sjuk i höstas. Nu har jag använd snart allt som finns kvar (det återstod hälften av flaskan) och den hjälper ändå inte. Nåväl försvinner den inte om en vecka kontaktar jag läkaren. Kanske kan få pencilin eller något liknande. Som sagt var jag på info dag förra veckan, då vi skulle försöka locka ungdomar att söka just till vårat program. Omvårdnads programmet här i Kristinehamn är inte så värst lockande. Vårat program har ingått i ett "VO-College (vård och omsorgscollege). Det är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg, för att förbättre samarbetet mellan skola och verksamheterna. Det är jag och en tjej till i min klass som har blivit utsedda till att medverka i detta. I dessa program diskutera vi mycket om hur vi ska förbättra skola, programmet och yrket i sig, hur ska vårdyrket bli bättre och populärare. Väldigt intressant måste jag säga. Vi har försökt med det mesta under året för att försöka locka ungdomar, men det är ingen som nappar. De flesta söker sig till större städer men väljer ändå vårdprogrammet. Många går naturvetenskapsprogrammet eller samhällsprogrammet, för att de vill läsa vidare och de anser att man får alla behörigheter därifrån. Det de inte tänker på är att går man omvårdnads programmet och har planer för att läsa vidare inom vården, är det mycket lättare att läsa vidare, än om man jämför med de andra programmen. 1. På omvårdnas programmet läser man så klart om vård, detta gör att man har grundläggande kunskaper, vilket gör det lättare om man tex läser vidare till sjuksköterska. Vi har också behörigheter för att läsa vidare. 2. Vi har 8 veckors praktik inom äldreomsorg, sjukvård, psykiatri, och social omsorg ( personlig assistent, jobbar med funktionshindrade). Detta gör att man får erfarenheter inom yrkeslivet, vilket också gör det lättare om man läser vidare. 3. Så klart har vi många andra fördelar också. Jag hoppas i framtiden att ungdomar inser att vårdyrken är viktigt för att vi ska kunna klara oss. En dag behöver vi själva hjälp när vi är gamla, sjuka eller skadade!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0